IPOPI:n tiedotteita koronaviruksesta

7.3.2020

IPOPI:n lausunto uudesta koronavirus epidemiasta (10.2.2020)

Koronavirus – mikä se on?

Joulukuun 12. 2019, Kiinan Hubein maakunnassa Wuhanissa ilmoitettiin keuhkokuumetapausten ryhmä. Tämän on kerrottu johtuvan uudesta koronaviruksesta (2019-nCoV). Koronavirukset ovat yleisiä monilla eri eläinlajeilla, ja on harvinaista, että ne tarttuvat ihmisiin ja leviävät ihmisten kesken, mutta niin kuitenkin tapahtuu. Uusimpia esimerkkejä ovat vaikea akuutti hengitystieoireyhtymä (SARS-CoV) ja Lähi-idän hengitysteiden oireyhtymä (MERS-CoV). 2019-nCoV eroaa kahdesta aikaisemmasta koronaviruksesta selkeästi. Aikaisemmissa koronaviruksen puhkeamisissa henkilöiden välinen tartunta tapahtui pisaratartuntana, kontaktien ja kantajien kautta, mikä viittaa siihen, että 2019-nCoV: n tartuntatapa voi olla samanlainen. Leviämistyyli on samanlainen kuin vuosittain esiintyvällä klassisella influenssalla.

NCoV-infektion aiheuttamat kliiniset oireet

Ihmisiin tarttuvat koronavirukset aiheuttavat useimmiten lieviä tai kohtalaisia oireita ympäri maailmaa. Tähän mennessä yleisimpiin kliinisiin oireisiin kuuluu kuume, yskä, vuotava nenä ja se voi vaikuttaa alahengitysteihin aiheuttaen hengitysvaikeuksia ja keuhkojen röntgenkuvissa saattaa näkyä molemmin puolista keuhkojen varjostumaa. Julkisen terveydenhuollon yleinen reaktio, riippuen viruksen vakavuudesta ja leviämisestä, korostaa sitä tosiseikkaa, että äskettäinen nCoV-leviäminen on otettava vakavasti, mutta sitä tulisi verrata myös kausiluontoisiin influenssoihin, jotka potilaiden lukumäärän ja leviämisen perusteella voivat aiheuttaa suuremman uhan potilaille, joilla on primaari immuunipuutos (PID).

Varotoimet

Ihmisten välillä leviävä hengitystievirus on riski PID-potilaille. Siksi PID-potilaiden tulisi olla varovaisia ja seurata viruksen kehittymistä alueellaan. Vaikka immunoglobuliini korvaushoito tarjoaa suojaa erilaisia infektioita vastaan, se ei takaa immuniteettia koronavirusta vastaan. Maailman terveysjärjestön (WHO) ja tautien torjunta- ja ehkäisykeskuksen (CDC) suositukset koronaviruksen 2019-nCoV altistumisen ja leviämisen vähentämiseksi sisältävät, mutta eivät rajoitu näihin:

- Vältä läheistä kosketusta akuutin hengitystie infektiota sairastavien ihmisten kanssa.

- Vältä kontaktia ihmisten kanssa, joilla on kuume tai yskä.

- Ihmisten, joilla on akuutin hengitystieinfektion oireita, tulee harjoittaa yskintä etikettiä (pitää etäisyyttä, peittää yskä ja aivastelu kertakäyttöisillä liinoilla tai vaatteilla ja pestä kädet) ja käyttää hengityssuojainta.

- Huolellinen käsienpesu saippualla ja vedellä sekä käsien desinfiointi alkoholipohjaisilla käsien desinfiointiaineella, erityisesti kun on ollut suorassa kosketuksessa sairaisiin ihmisiin tai heidän ympäristöönsä.

Kansainvälisiä matkailijoita, jotka kärsivät akuutista hengitystiesairaudesta ennen matkaa, matkan aikana tai sen jälkeen, kehotetaan hakemaan lääkärinhoitoa ja jakamaan matkahistoria terveydenhuollon tarjoajansa kanssa niin pian kuin mahdollista.

Tällä hetkellä ei ole saatavilla rokotetta.

Suositellaan keskusteltavaksi, onko tarpeen ottaa influenssa rokote, jotta voidaan ehkäistä samantyyppisen sairauden oireita.

PID-potilaat endeemisillä(tartunta) alueilla

Tartunta alueilla asuville PID-potilaille suositellaan edellä mainittujen varotoimenpiteiden lisäksi välitöntä yhteyttä lääkäriin, jos tartuntaa epäillään. Potilaiden tulee aina pitää PID-diagnoosinsa tiedot, lääkityslistat, lääkkeet, PID-asiantuntijalääkärin  ja lähiomaisten yhteystiedot saatavilla, mikäli tarvitaan kiireellistä lääketieteellistä hoitoa. Suosittelemme lisäksi kansallisten kansanterveysviranomaisten tietojen, tautien ehkäisyn ja torjunnan alueellisten keskuksien sekä WHO: n lausuntojen jatkuvaa seurantaa.

IPOPI seuraa tilannetta ja tilanteen kehitystä sekä jatkaa jäsentensä tiedottamista tarvittaessa. IPOPI:n lääketieteellinen neuvoa-antava paneeli on tarkistanut ja validoinut tämän asiakirjan.

Tietoa IPOPI:sta

IPOPI on johtava primaarien immuunipuutostilaiden edustaja maailmanlaajuisesti yhteistyössä potilaiden, lääkäreiden, poliitikkojen, säätelyviranomaisten, lääketeollisuuden ja muiden asiaankuuluvien sidosryhmien kanssa. IPOPI on PID-potilasjärjestöjen yhdistys, joka edustaa tällä hetkellä 68 maata. Lisätietoja: www.ipopi.org, Facebook, Twitter.

Tästä linkistä löytyy ajankohtaista tietoa koronaan liittyen suoraan IPOPI:lta: