Terveyden ylläpito

Oman terveyden ylläpito

Moni potilas on kärsinyt ennen diagnoosin varmistumista toistuvista bakteeri-infektioista. Immunoglobuliinihoidon aloittamisen jälkeen moni huomaa terveydentilansa kohentuneen. Silti on olemassa seikkoja, joista täytyy olla tietoinen.

Bakteeri-infektiot

Ihmiset, joilla on primaari vasta-ainepuutos, ovat alttiita bakteeri-infektioille. Alttius vähenee korvaushoidon aloittamisen myötä. On kuitenkin ihmisiä, joille on jo ehtinyt kehittyä pysyviä muutoksia toistuvien infektioiden seurauksena esimerkiksi keuhkoihin tai poskionteloihin. Nämä muutokset altistavat bakteeri-infektioille huolimatta korvaushoidosta.

Infektiot ovat yleensä tavallisten bakteerien aiheuttamia ja antibiootit tehoavat niihin hyvin. On kuitenkin tärkeää, että otat tarpeeksi ajoissa yhteyttä lääkäriin antibioottihoidon aloittamiseksi. Antibioottihoidon tulee olla riittävän pitkä (7-10 vrk) ja annoksen riittävän suuri.

Sinun on hyödyllistä pitää kirjaa sairastamistasi infektioista ja saamistasi antibioottihoidoista.

Hammashoito

Hampaiden terveydestä huolehtiminen on tärkeää. Kerro hammaslääkärillesi vasta-ainepuutoksestasi. Hän määrää sinulle tarvittaessa antibioottikuurin, jos sinulle on suunnitteilla hammaskirurginen toimenpide tai muu suurempi hammastoimenpide. Hampaat tulee pestä kahdesti päivässä, lisäksi suosittelemme hammastikun ja/tai langan käyttämistä. Hammasharjan säännöllinen vaihtaminen on tärkeää. Saatat myös hyötyä siitä, että sinulla on oma hammastahna, jota muut perheesi jäsenet eivät käytä. Suosittelemme vuosittaisia käyntejä hammaslääkärin ja tarvittaessa suuhygienistin luona.

Leikkaukset ja onnettomuudet

Jos sinulle on suunnitteilla leikkaus, sinun tulee aina kertoa kirurgille ja nukutuslääkärille vasta-ainepuutoksestasi. He voivat tarvittaessa selvittää, tarvitsetko ylimääräistä immunoglobuliinia ja/tai antibioottia.

Jos sinulla on tavallinen haava, niin se hoidetaan normaaliin tapaan, johon sisältyy huolellinen puhdistus.

Liikunta

Liikunnasta on hyötyä jokaiselle. Se parantaa yleiskuntoa sekä helpottaa liman poistumista keuhkoputkista. Hengitysharjoitukset ovat erityisen tärkeitä, jos sinulla on keuhkomuutoksia. Ohjeita hengitysharjoituksia varten saa fysioterapeuteilta, jonne lääkärisi voi kirjoittaa sinulle lähetteen.