Rokotukset

Elävät rokotteet ovat osalle immuunipuutteisia vasta-aiheisia.  Keskustele immuunipuutostasi hoitavan lääkärin kanssa ennen rokotuksia.

Proteiinirokotteita voi kuitenkin yleensä antaa turvallisesti.  Esimerkiksi SAD potilaille osa asiantuntijoista jopa suosittelee pneumokokkikonjugaattirokotetta, ja he muodostavat vasta-aineita.  Ainakin osa infektiolääkäreistä suosittelee useimmille potilaille influenssarokotusta, jopa CVI-potilaille. Vaikka vasta-ainetuotanto on heikentynyt, muut immuunijärjestelmän haarat saattavat tuottaa suojaa.

Komplementtipuutoksia sairastaville potilaille rokotukset ovat elintärkeä suojakeino.

Rokotusten teho perustuu elimistön kykyyn muodostaa vasta-aineita rokotteen sisältämää taudinaiheuttajaa kohtaan. Immuunipuutteisten B-solut eivät kykene muodostamaan vasta-aineita. Tämän vuoksi rokotteet eivät tehoa kuten pitäisi. Eläviä taudinaiheuttajia sisältävät rokotteet voivat olla vaarallisia. Niitä ei saa immuunipuutteisille antaa.

Eläviä taudinaiheuttajia sisältävät ainakin seuraavat rokotteet:

- Salmonella/Vivotif
- Tuberkuloosi/BCG Vaccine SSI
- Keltakuume/Stamaril
- Tuhkarokko-Sikotauti-Vihurirokko / M-M-R II, Priorix
- Vesirokko/Varilrix; Rotavirus/Rotarix, Rotareq

Elävien rokotteiden kieltoon ovat syynä riskit sinulle (voivat aiheuttaa sinulle kyseisen taudin) ja yhteiskunnalle (sinusta voi tulla kyseisen taudin pitkäaikainen kantaja).

Saamasi immunoglobuliinihoito sisältää vasta-aineita yleisimpiä taudinaiheuttajia kohtaan sekä tarjoaa myös yleensä suojaavan vasta-ainepitoisuuden rokotettavia sairauksia kohtaan, sillä valmisteet on tehty vasta-ainemuodostukseltaan terveiden ihmisten plasmasta, joka sisältää kyseiset tarvittavat vasta-aineet.

Mikäli tarvitset rokotteita esim. matkustamisen takia, vain EI-elävät rokotteet ovat sallittuja. Rokotteet on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua matkaa. keskustele rokotteista hoitavan lääkärisi kanssa.. Ennen kuin otat mitään rokotuksia, kysy aina lupaa omalta hoitavalta infektiolääkäriltäsi.

Tarvittaessa lääkärisi kirjoittaa sinulle todistuksen siitä, ettet voi ottaa esim. keltakuumerokotetta.

Jos immuunipuutosta sairastamaton lapsesi aiotaan rokottaa elävillä rokotteilla, olisi harvinaista että saisit vasta-ainekorvaushoidon aikana hänelle annetusta elävästä rokotteesta oireita ja taudin. Tällaista on epäilty lähinnä ulosteen välityksellä leviäviä taudinaiheuttajia vastaan suunnatuissa rokotteissa (suun kautta otettava poliorokote, jota Suomessa ei käytetä nykyisin, sekä suun kautta otettavat salmonella- ja rotavirusrokotteet). Hyvä käsihygienia auttaa suojautumaan tällaiselta tartunnalta.